hits

Vår Vegard, gjengs leie.

 

 

 

Vår Vegard er truet med utkastelse fra sitt hjem.

Et inkassovarsel har havnet i vår postkasse.

 

En advokat, fra NFH,

rådet oss til å søke om krisehjelp hos NAV.

 

Det gjorde vi.

 

I uke åtte  er vi kalt inn til et møte hos dem.

Han er skyldig kroner 18 000.

 

Bydel Østensjø har latt begjæringen bero

mens vi venter på resultatet.

Det har gitt oss en utsettelse, men ingen løsning.

Den samme trusselen ligger fortsatt over oss, utkastelse 

 

fra det kommunale bofellesskapet

han kaller sitt hjem.

 

 

Bydelen skal da ta avgjørelsen

om de skal virkeliggjøre trusselen,

sende saken til namsretten

og sette en psykisk utviklingshemmet mann

på gata fordi han ikke evner å betale ei husleie

som steg med 60 prosent over natta.

 

Nav, kan komme opp med en løsning.

Kommunen kan få betalt inn sine penger.

Det hjelper ingenting.

Vi har Vår Vegar, Vår Lars, Vår Inger Vår Petter, Vår Jonas.

Vår alle......

De er alle rammet av dette.

Våre små søsken.

Det er mange av dem.

De trenger vår omsorg,

våre stemmer, for de kan ikke si fra selv.

 

 

 

 

 

 Det skjedde i 1963.

Denne lille gutten kom til verden, Vegard.

Han mor og far hadde ventet lenge på et barn til.

Åtte år, gjennom to aborter, en gutt som var inderlig ønsket.

Den nybakte mammaen hadde hatt et krevende svangerskap

og hadde ligget til sengs det meste av tida.

Alt var blitt gjort for å forhindre en ny abort.

  Gleden var fullkommen.

 

 

 

 

 Sjokket desto større.

Han var ikke som alle andre.

Først visste de det ikke,

Ei mor og en far var tommelomske av lykke.

Jordmora fant det ut.

Det var tommelen og grepet.

 

 

 

 Foreldrene fikk sjokk, 

visste knapt at sånne barn eksisterte.

På den tida ble det ikke snakket om.

Sånne barn ble gjemt bort.

Skjult.

Selv hadde jeg aldri hørt om sånne barn

før jeg kom høyt opp i årene

og venninna mi begynte på videregående skole,

 sosial og helsefag.

 

 

 

Gjennom henne møtte jeg Vegard og flere av hans venner.

Vegards bror møtte jeg på skolen.

Vi gikk i samme klasse.

 

 

Historia om Vegards fødsel og oppvekst

har jeg hørt av hans mor, min svigermor.

 

 

Mens hun lå på klinikken

med sin frustrerte sorgtunge engstelse

skrev hun brev til sin sønn.

 

 

Jeg har lest det brevet, og jeg har lest svaret.

I hele dag har jeg lett etter det,

men jeg har ikke funnet det.

Likevel er innholdet noe av det jeg husker,

en merkestein i hukommelsen.

Ikke ord for ord,

men innholdet, tonen, kjærligheten.

 

 

Hun fryktet at gutten der hjemme ville bli skuffet

over denne broren han hadde gledet seg til å få,

at han var lei seg,

at han ville skamme seg over å ha en bror

som ikke var som alle andre,

kanskje fryktet at det ville bli flaut i kameratflokken.

 

 

Denne åtte år gamle sønnen

skrev tilbake at han ikke brydde seg noe om det.

Denne lille babyen, broren.

Han elsket ham, ville alltid passe på ham og stille opp for ham.

Det har han gjort siden den dag han skrev ordene.

 

Hver dag av sitt liv.

 

Det er et uendelig sterkt bånd mellom de to, brødrene.

 

 

 

 

 

Mora kom seg av sjokket,

kom hjem og startet på livet som tobarnsmamma

med et barn med Downs.

Ingen anstrengelse var for mye.

Hun startet umiddelbart et arbeid for at hennes sønn

skulle få det beste livet mulig.

 Lett var det ikke.

Ingen steder var det tilrettelagt.

Begge foreldrene var begge aktive i forgjengeren til NFU.

De nedla et formidabelt arbeid for Vegards fremtid.

 

 

Bekymringen lurte alltid i mors blikk,

sto ved siden av henne som en sorg hun ikke kunne følge,

for det gjaldt ikke henne,

men han, gutten, Vegard.

 

 

 Hun lever enda mammaen,

93 år gammel, har vaskular demens.

Det betyr at noen ganger er hukommelsen krystallklar.

 

 

Hun må aldri få vite at Vegard står under trussel om utkastelse.

Det vil hun ikke tåle, vil ikke fatte.

Vi fatter det ikke vi heller.

Hadde ikke trodd at det ville være mulig.

Oslo 2019. 

 

 

 

 Vegard bor i gangavstand fra henne.

Han kan gå å besøke henne så ofte han ønsker.

 

 

 

Jeg tenker at dersom dette hadde skjedd den gang,

da hun var våken og klar,

sto på barrikadene for rettighetene

til psykisk utviklingshemmede,

ville dette aldri ha kunnet skje.

Media, gjennom TV og riksdekkende aviser,

ville ha vært informert.

Det ville ha stormet rundt henne.

Telefonen ville ha glødet.

 

 

En gang vugget hun sitt nyfødte barn i armene,

hvisket søte ord,

lovet han at hun skulle gjøre sitt ytterste

for at han skulle få den vakreste barndom noensinne,

at hans liv som voksen skulle bli det beste.

Hun skulle gjøre alt.

Det gjorde hun også.

 

Jeg vet ikke hva vi kunne ha gjort,

vi hans nærmeste.

Det har vært et langt liv med å ta vare på,

være tilstede for.

Andre barn blir voksne, klarer seg selv.

Våre små søsken, blir også voksne,

men de forblir vårt ansvar, er barn i store kropper,

helt avhengige av oss.

Vi arver dem i familien.

Jeg sier til mine barn at vi får håpe at vi lever lenge,

og har helse, til å følge ham opp,

så de slipper,

kan få være foreldre,

ta vare på sine barn i fred for krav.

Som pårørende hadde jeg aldri trodd

at jeg skulle stå i denne situasjonen,

at vi skulle motta et brev om at vår Vegard

har mottatt et inkassovarsel

fordi Oslo kommune har vedtatt

at psykisk utviklingshemmede

skal betale ei husleie langt større enn han evner.

Tidligere, da husleia var langt lavere, fikk han endog bostøtte.  

 

 

 

 

 

 

Hun er gammel nå, hun som fødte dette barnet.

Nå må vi stå på barrikadene for henne,

sørge for at hennes sønn får fortsette å ha et verdig liv,

han og alle de andre som har fått ei husleie de ikke greier å betale. 

 

 

Created with GIMP 

 

 

 

Jeg håper at dere, som har lest dette

som har latt dere berøre av uretten i det, vil dele.

Vi trenger at så mange som mulig

vet hva som foregår

så vi faktisk kan stå sammen

i et arbeid med et samfunn

i et krav om at våre folkevalgte politikere

tar beslutninger

som også ivaretar de svakeste av de svake. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#gjengsleie, #fnu, #fnorskforbundforutvilingshemmede, #psykiskutviklingshemmede, #namsretten, #utkkastelse, #bofelleskap, #østensjøbydel, #inkasso

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

85 kommentarer

Solveig Søtorp

05.02.2019 kl.12:02

Kjære dere alle

Dette er dypt tragisk.

kommunen vil trolig ikke ta tilbake sitt vedtak, dessverre betyr ikke enkeltmennesket noen verdens ting lengre.

Men vi - norges befolkning - kan hjelpe. Start en innsamling. Ikke la dette skje med den flotte mannen.

Randi Røst Kile

05.02.2019 kl.14:28

Solveig Søtorp: Takk for omsorg. Vi trenger det. Takk for forslaget. Dette som skjer rammer ikke bare Vår Vegard. Det rammer alle psykisk utviklingshemmede i Oslo. Han er den første de har truet med utkastelse, for han har ikke penger til å betale. Mange foreldre betaler husleia for ungene sine. Sånn kan det ikke fortsette. Vedtaket om gjengs leie må oppheves. Det er det vi nå må jobbe for. En advokat i NFU er på saka. Håper hun får resultater før fredag. Det er fristen for at saka sendes til namsretten. Takk for at du tok deg tid til å kommentere. Det betyr veldig mye i en vanskelig situasjon.
Hilsen Randi.

Tor Andersen

05.02.2019 kl.14:04

Dette er noe av det mest gripende, og verste, om ikke det aller verste som jeg som jeg noen gang har lest. Det gir meget god grunn til å stille spørsmål ved dem som styrer i dette landet, og ikke minst om hvordan de forvalter våre penger. Er det virkelig slik vi vil at våre verdier skal forvaltes, hvis ikke må vi snarest mulig få inn andre som kan forvalte dem på en måte som vi er tjent med. Jeg ønsker dere all mulig lykke til med det videre arbeidet med denne saken - få den på trykk i mediene.

Tor.

Randi Røst Kile

05.02.2019 kl.14:31

Tor Andersen: Takk for omtanke og kommentar. Vi er helt fortvila. Hva tenker politikerne når de fatter slike vedtak og ikke tar hensyn til hvor høy husleia er i Norge. Vi kan jo ikke frakte alle psykisk utviklingshemmede til Finmark der gjengs leie er billigere. En advokat i NFU arbeider med saken inn mot politikerne. Hun har dårlig tid. Klokka tikker sakte mot fredag. Takk for at du bryr deg.

Vennlig hilsen Randi.

Tanja Beate Skaug

05.02.2019 kl.19:55

Dette er rører meg, inni hjerteroten.❤️ Går det Ann,😢og gjøre slik. Mot ett, meneske, som etter loven, har rett på tilrettelagt, hjelp og oppfølging og ett verdig liv.❤️Send klage til fylkesmannen og kommunen. Dette går ikke Ann. Jeg heier på dere. ❤️stor klem fra Tanja.

Randi Røst Kile

06.02.2019 kl.08:22

Tanja Beate Skaug: Takk for at du viser omsorg og bryr deg. Vi fatter ikke at vi har kommet i en slik situasjon. Egentlig synes vi at vi burde motta en pokal for lang å tro tjeneste i stadige forsøk på å gjøre Vegards liv bedre. I stedet er vi nødt til å kjempe for at han i det hele tatt skal ha et liv. Takk igjen for ordene dine. De varmer.

Olga. Nilsen

05.02.2019 kl.23:16

Det ser ut som om vi går mot et kaldere samfunn. Hva går det av våre politikere, kan de bare neglisjere alt av vedtatte lover og regler, alt av normal medmenneskelighet og respekt for folk de er satt til å representere?

Antar at advokaten deres har protestert på vedtaket og da må vel saken settes på vent til protesten er behandlet? Men det er vel ikke sikkert Oslo kommune bryr seg om å følge slike regler hvis det ikke passer dem. Jeg håper saken løser seg for dokker og at gutten får beholde hjemmet sitt. Lykke til videre!

Randi Røst Kile

06.02.2019 kl.08:20

Olga. Nilsen: Takk for støtte. Jeg må ærlig talt si etter at jeg har fulgt denne gutten i alle disse årene, at noe sånt skulle kunne skje. VI er i sjokk og håper at noen nå tar hjertet sitt på seg. Igjen takk for at du bryr deg.

06.02.2019 kl.17:54

Det går ikke an, det er galt

Randi Røst Kile

06.02.2019 kl.20:05

Helt galt. Takk for at du sier det. Vi trenger å høre det. Takk for at du bryr deg.

Hildeg. Mo

06.02.2019 kl.18:41

Siv jensen,Erna Solberg ...kor er dere...? Og ikkje minst KrF ,som seilte inn i regjering for og hjelpe akkurat desse ? E til og grine av...

Randi Røst Kile

06.02.2019 kl.20:04

Jeg har skrevet twittermeldinger til dem ved to anledninger. De vet. Nå gjelder det bare at de gjør noe med det. Svart meg har de ikke. Jeg kan ikke tenke meg at de vil ha på seg at slike fryktelige ting kan skje. Takk for at du bryr deg. Det setter vi stor pris på.

Ann Kristin Moen

06.02.2019 kl.18:54

Som mor til en ung mann på 18, med autisme, så må jeg si at jeg er livredd for hva myndighetene driver med. Mitt eneste håp er at det norske folk forstår hva som skjer, og husker det ved neste valg.

Randi Røst Kile

06.02.2019 kl.20:03

Det er kanskje for seint for mange. De lever nå. Det er nå de ikke har penger. Jeg skjønner at du er engstelig. Jeg hadde aldri i mine levedager trodd at jeg skulle ha opplevd dette.

Torunn Brenni

06.02.2019 kl.20:49

Dette er bare helt ufattelig grusomt. Jeg har jobbet på en bolig med flere enheter i mange år, og vet at økonomien deres ofte er meget anstrengt, sånn at foreldrene må trå til. Det gjør meg rasende å vite at Vegard og andre i hans situasjon blir behandlet på denne måten. Våre politikere sier at Norge er verdens beste land å bo i, men det er en grov overdrivelse. Jeg håper inderlig at noen med hodet og hjertet på rette plassen ordner opp i dette, og sørger for at både Vegard og de andre kan fortsette å bo i leilighetene sine, for ingen skal behandles på denne måten. 😞❤

Randi Røst Kile

06.02.2019 kl.21:54

Takk for din omsorg. Jeg kan rett og slett ikke fatte at våre politikere ha foretatt et slikt vedtak. Det må endres. Vi må kjempe for det. Takk igjen fordi du bryr deg.

Line Fayen

06.02.2019 kl.21:00

Jeg er Mamma til ei jente på 23 år med autisme,tok datteren ut av bolig,hun var så glad for og komme hjem,det gjaldt medisiner,de økte uten mitt samtykke,vi var under nedtrapping grunnet store bivirkninger,nå er hun helt medisinfri og har det så godt,jeg har kommunen og politikere langt opp i halsen,bare kynisme,ønsker deg masse lykke til

Randi Røst Kile

06.02.2019 kl.21:52

Takk Line, Det er fryktelig at ikke våre unger kan møtes med den forståelse de har krav på og ut fra et menneskelig synspunkt burde få. Takk for din omsorg. Lykke til dere også.

Tor Gjermund

06.02.2019 kl.23:34

Dette er ikke verdig Oslo kommune. Tjenestetilbudet forringes, mens gater og sentrum forskjønnes.

Ser at Erna og Siv sammen med regjeringen er nevnt ovenfor her... Vil bare gjøre oppmerksom på at dette er et kommunalt ansvar, og at her er det AP og MDG som viser sosialpolitikk i et rødgrønt bilde. Uten at det er rett å slå politisk mynt på en slik sak så må fakta være rett.

Håper at ting ordner seg for dere!

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.07:46

Takk for at du bryr deg. Du har helt rett. Det er helt utrolig. Jeg hadde aldri noensinne i mitt liv trodd at jeg skulle motta en tvangsbegjæring om utkastelse. Jeg er nesten helt tommelomsk av det fortsatt.

Leif Kjetil Ramsvik

06.02.2019 kl.23:50

Kjære dere. Jeg vil ikke gå i detalj, men jeg jobber i en bolig i denne bydelen og er bekymret for mine egne beboere. Det dere opplever nå må være fryktelig, og jeg håper det ikke går så langt med noen av "mine".

Hvor ansvaret skal legges, hos bystyret, bydelen eller begge, er jeg ikke sikker på. Men jeg vil gjerne om Bydel Østensjø sine etiske retningsinjer. "B.R.E.R.". Som står for brukerorientering, redelighet, engasjement og respekt.

Mye tyder på at her er det langt mellom liv og lære.

Ønsker dere alt godt i denne saken, og at det også ordner seg for resten av Oslo's psykisk utviklingshemmende som bor i kommunale boliger.

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.07:44

Takk for omsorg og takk for retningslinjene. Dem skal jeg bruke. Vi må stå sammen i denne kampen. Dette gjelder alle. Vi fikk vite i går at tvangsbegjæringen legges på vent for å se om NAV trår til. Det løser egentlig ikke noe, men Vår Vegard slipper unna i denne omgang. Takk for at du bryr deg.

Tove Elisabeth Rørdam

07.02.2019 kl.11:41

Ubeskrivelig vondt å lese! Ubegripelig også at noen havner i en slik situasjon - i Norge 2019!

Innsamling? Gjerne med på det, men synes dette er noe politikerne bør rydde opp i, snart som mulig, helst i går...

Har nesten ikke ord, skammelig hele saken! Ønsker dere og alle andre det måtte gjelde masse lykke til!

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.12:30

Takk for omsorg. Ja, det er så ubegripelig. Aldri hadde jeg trodd at jeg skulle motta et slikt brev. Dette er en politiker sak. De har selv vedtatt dette. Nå må de snu seg om å omgjøre før det ender med katastrofe for mange som har det skikkelig vanskelig fra før. Jeg er så sint og så veldig glad for dere som sier støttende ord. Da føler vi oss ikke alene. Jeg vet at Vegard ville ha satt stor pris på det.

Lisbeth Storvik

07.02.2019 kl.12:59

Dette opprørte meg såpass mye at jeg sendte byrådsleder Raymond Johansen ei lenke slik at han kan lese innlegget ditt. Håper det er greit. Raymond Johansen sier han vil jobbe for innbyggernes ve og vel, så da får han bare fikse dette. Det er det verste jeg har hørt i hele mitt liv. At et menneske med downs syndrom får brev om utkastelse er pinadø det mest umenneskelige jeg har hørt om. Jeg kommer til å gå ut av mitt gode skinn om det ikke ordner seg på en god måte.

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.13:01

Takk, Lisbeth. Veldig glad for at du gjorde det. Veldig glad for støttende ord. Dette gjelder så mange. Vi må håpe at politikerne snur i denne saken og gjør et nytt vedtak som ivaretar de svakeste av oss. Takk igjen. Ordene dine varmer, Lisbeth Storvik:

KarinL Brendefur

07.02.2019 kl.13:00

Jeg er i sjokk.

Burde ikke være det, for i mange år har de tatt fra de som har minst. Nå enda mer..

Det går bare ikke an.

Hva skal de gjøre de som ikke har noen til å snakke sin sak?

Det er ikke meningen at foreldre, bror, søster, familie ellers skal betale.

De har jo stått på barrikadene i alle år.

Kjempet for rettferdighet.

Det vi har nå, er jo en regjering som kjører hele landet på raua.

Vennlig hilsen Karin.

Krysser fingre for dere..

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.13:03

Takk Karin. Takk for omsorgsfulle ord. Det er byrådet i Oslo som har besluttet dette. Det må gå an å få dem til å ta fornuften fanget. Det er mitt håp, for jeg hadde aldri trodd at det noensinne skulle have et brev i postkassa mi der det står svart på hvitt at vår Vegard er truet med utkastelse. Takk igjen. KarinL Brendefur:

Toril Elsæther

07.02.2019 kl.16:37

Det gjør meg ondt langt inni hjerterota å lese dette! Hva er det kommunen tenker på?? Leste et innlegg tidligere i uken om samme sak, en person som er autist hadde fått pålegg på husleie fra kr. 4200 til kr. 12000, hvor er det menneskelige, hva med de som sitter på toppene og godtar slike vedtak? De har ei månedslønn som vi trygdede har i året, så de slipper å engste seg for å bli satt på gaten! Skulle ønske de skulle fått prøvd det selv. Håper INDERLIG kommunen snur i denne saken også og tar vare på sine egne, ikke alle som kommer fra utlandet og får dekt både ditt og datt! Nå får det være nok, tenk å angripe forsvarsløse mennesker på denne måten, de burde skjemmes!

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.16:42

Toril Elsæther: Takk for ordene dine, omsorgen. Vi er fortvila. Bystyret må snu. Det burde ikke være vanskeligere enn det. Jeg hadde aldri noensinne trodd at vi skulle finne et brev i posten der det sto at Vår Vegard var truet av utkastelse.

Wenche Bye

07.02.2019 kl.17:34

Hvor blir det av vettet hos de som styrer! Behandle våre svakeste på en måte som ingensted hører hjemme. Jeg skjønner ikke at dette skal være lov i det hele tatt. Jeg trodde sosialdemokratiet sto for andre verdier enn dette! Sjokkerende! Mine tanker går til dere som står i dette nå <3

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.17:54

Wenche Bye: Takk for omsorg. Det betyr. Vi er utrolig slitne. Jeg hadde aldri i mine levedager innbilt meg at det faktisk skulle dette et brev ned i min postkasse som forkynte at Vår Vegard sto i fare for å bli kastet ut. Nå må politikerne ta hjertene på seg. Takk, Vi trenger alt vi kan få av varme tanker.

Jon Sætre Skagestad Benkestok

07.02.2019 kl.17:55

Fatter ikke at vi kan tillate ett samfunn å bli slik! Er det dette politikerne vil skal stå igjen etter dem, at de nærmest ønsker livet av dem de ikke ønsker? Er det grådigheten som bestemmer, skal vi ikke ta vare på hverandre lenger? Jeg blir oppgitt og sint, og har mest lyst til si noe stygt.

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.18:28

Jon Sætre Skagestad Benkestok: Jeg har bannet lenge. Takk for omsorg. Det betyr langt mer enn du noen gang kan fatte. Vi føler oss ganske alene om dette her. Hvor er pressen? NRK? disse ungene har ikke andre enn oss. Takk.

07.02.2019 kl.18:24

Hva er det som skjer.........

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.18:27

Anonym: Spør du meg er verden blitt gal. Vi har visst et demokrati. Jeg tror jeg vil våge å påstå at ikke noe av dette er uttrykk for vanlige folks rettsoppfatning. Takk for at du spør, at du bryr deg. Det er det vi trenger aller mest nå. Takk

07.02.2019 kl.19:06

Ta kontakt m media - radio, tv og aviser Dette må fram i lyset slik at de rette personer tar ansvar Og den slags oppmerksomhet ønsker de IKKE

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.19:43

Anonym: Takk for tipset. Advokaten I NFH anbefalte oss å vente. Vi ble kontaktet av avisa i dag. Trolig kjører de en sak på det. Skal jobbe litt med det så det blir bra. Håper da historia flyr landet rundt. Dette går kka an. Takk for at du bryr deg, viser omsorg. Det betyr mer enn du aner.

Jon Martin Øverby

07.02.2019 kl.20:01

Dette var sterk og gripende lesning. Nesten ikke til å tro. Måtte de ansvarlige i kommunen gå i seg selv og forstå at en slik handling grenser til det kriminelle. Et brudd på menneskeverdet. Håper det kan bli reforhandlet og at slike ting aldri mer kan skje i noen som helst sammenheng.

Randi Røst Kile

07.02.2019 kl.20:07

Jon Martin Øverby: Takk for de ordene. Det er akkurat sånn vi føler det. Hadde aldri trodd det ville være mulig at et slikt brev skulle dette ned i postkassa. Takk for omsorg og varme ord. Det betyr mer enn du aner.

randi

07.02.2019 kl.20:54

hva med vår nye kristelige familie og barneminister. han bør jo kunne gripe inn? Ønsker dere alle lykke til videre.

Hans Eilsø

07.02.2019 kl.22:26

Dette er jo det rene vandvid. Hva skjer likesom i verdens rikeste land, undskyld, rik på materielle goder men fattig på omsorg og forståelse for de som virkelig trenger dette 👍🏻

Randi Røst Kile

08.02.2019 kl.06:07

Hans Eilsø: Ja, det er for ille. Snakke store ord i festtaler, kan de. Det er ufattelig for meg at dette kunne skje. I stedet burde vi pårørende få takk og pokaler for alt vi stiller opp. I stedet må vi handtere ting som dette. Takk for at du bryr deg. Det betyr mye,

Solfrid Edvardsen

07.02.2019 kl.22:50

Dette er bare helt for jævlig (unnskyld språket)🤬😢. At det går an å behandle et menneske på den her måten er helt hjerterått. Skjerp dere, Oslo kommune!!!!

Føler så med dere, og det både dere og Vegard må gjennom. Krysser fingre for at noen tar til vettet og stopper dette. Klemmer og omtanke sendes fra meg 😍

Randi Røst Kile

08.02.2019 kl.06:05

Solfrid Edvardsen: Takk for at dere leser og engasjerer dere. Kanskje det kan bidra til at byrådet opplever et press. Jeg håper så mange som mulig gjør seg kjent med saken. Det er en sånn støtte for oss. Takk for varme og omsorg.

Bodil Sende

07.02.2019 kl.23:07

Det er på tide at funksjonshemmede får ta del i de goder samfunnet har. De er en glemmt gruppe som

skjules innom husets fire vegger det meste av døgnet.Kommunene skal tilse at de får ett tilbud.De følger ikke med denne gruppen i det heletatt.Private stiftelser ets. driver for egen profitt.

Krf,s Bollestad sa i sin tale i den nye regjeringa at alle skal høres og få den hjelp de trenger.

Nå kan hun få svare om de aller svakeste i samfunnet er medregnet.

Randi Røst Kile

08.02.2019 kl.06:04

Bodil Sende: Takk for ordene dine. Vi som har familiemedlemmer som dette, har en unge resten av livet. Vi burde få slippe slike tilleggsbelastninger. Takk for at du bryr deg. Det varmer.

Nicolai

08.02.2019 kl.02:02

Ta direkte kontakt med helsminister Bent Høie, han kan overprøve detet vedtaket. Men gjør det nå.

På lengre sikt må vi få til at mennesker som vegard fpr bo "gratis". de har null arbeidseven og burde derfor få bolig, strøm, forsikringer og penger til livsopphold. Da slipper man hele problemstillingen!

Randi Røst Kile

08.02.2019 kl.06:03

Nicolai: Takk for at du bryr deg. Et godt råd. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få tak i mannen. Jeg har forsøkt å nærme meg partilederne gjennom twitter. De har ikke svart og byrådet gjennom Raymond. Han har ikke svart. Nå venter vi på et hastevedtak i NAV. Bydel Østensjø har lagt begjæringen på vent til det. Men det løser ikke problemet. Takk for at du viser omsorg og kommer med ideer, innspill. Det trenger vi nå.

Nicolai

08.02.2019 kl.10:41

jeg har idag kontaktet Bård Hoksrud som er en gammel venn og gitt ham link til denne siden. Håper han kan formidle videre til Bollestad og eller Høie.

Randi Røst Kile

08.02.2019 kl.11:30

Nicolai: Jeg sier tusen takk. Kan ikke få takket deg nok for at du bryr deg og viser en slik omsorg i den situasjonen vi er i. Det betyr.

Sissel Kråkstad.

08.02.2019 kl.15:16

Jeg gråter med dere, dette skal ikke gå an!!! Jeg er selv mor til ei psykisk utviklingshemmet jente på 20 år, hun har 11 700 kr i måneden i husleie, har uføretrygd og ikke mye å leve for...Jeg får ondt i hjertet å lese om Vegard..Håper bare inderlig at alt ordner seg, klem:)

Randi Røst Kile

08.02.2019 kl.15:38

Sissel Kråkstad.: Takk for at du bryr deg. Det er helt fryktelig hvordan politikerne holder på. Akkurat som om vi pårørende ikke har nok fra før av. Ønsker dere all lykke til. Dette er en kamp. Vi må føre den for våre. Jeg håper bare at mange leser, mobiliserer, så politikerne forstår at sånn som dette kan vi ikke ha det.

Nicolai

08.02.2019 kl.22:11

Fikk følgende svar fra Bård Hokksrud: "Hei Nicolai skal prøve å følge opp dette. Men dette er vel egentlig en sak for Oslo kommune skal følge opp med Aina Stenersen i Oslo jeg 😊👍"

Bodil Herseth

08.02.2019 kl.22:20

Så trist å lese. Det skjer her nord i landet også. Min sønn bodde hjemme i 27 år før han fikk plass i en omsorgsbolig. Nå etter bare 5 år vurderer jeg om han må flytte hjem igjen for han har snart ikke penger igjen å leve av. Hva skal man gjøre eller hva kan man gjøre.? Jeg blir så lei meg av å lese dette men ser også at vi er mange som opplever litt av det samme her. Klem fra nord. 😢❤️

Randi Røst Kile

10.02.2019 kl.00:51

Bodil Herseth: Det er helt fryktelig. Dette er en sak som gjelder alle ungene våre, de som hele livet må ha oss til å beskytte seg. De skulle være trygge på økonomien så de kan bo godt. Det er nok av andre utfordringer. Takk for at du bryr deg. Lykke til med utfordringene du har.

Tove Karlsen

09.02.2019 kl.10:21

Jeg leste at Vegard tidligere hadde bostrøtte men at han ikke får dette lenger. Underlig at han ikke fortsatt får det? Bostøtte er et statlig tilskudd mens husleie styres av kommunen. Bostøtte skal de med lav inntekt kunne få. På husbankens side finner man oversikt over inntekst grenser etc og for Oslo er det egen tabell. Problemet er hvis han tjener mer enn grensene som er satt. (Som er lave synes jeg da)

Det er viktig å skille mellom stat og kommune her. Kommunene er de som bestemmer husleie og det er det politiske styret i kommunene som bestemmer husleie økning via sine forvaltnings selskap, enten boligbygg eller omsorgsbygg i Oslo . Og så kan man søke bostøtte - er det gjort? Usikker på hvem som kan hjelpe med å sende slike søknader- dere kan sikkert gjøre det dere også. Ferdige skjema finnes på huSbankens side.

Eller sosial støtte. (Nav)

Antar det er kommunen som både har ansvar for og kan bidra til at slik søknad sendes. Men hvilket kontor man skal henvende seg til vet jeg ikke. Har man ikke krav på en koordinator i kommunen?

Det vil jo være skrekkelig om løsninger finnes men ingen har pekt på de for dere? Kanskje advokaten kan ordne dette for dere?

Kommuner er ofte verre enn andre når det gjelder utkastelser og komme i dialog. Dessverre.

Håper det ordnet seg.

Randi Røst Kile

10.02.2019 kl.00:48

Tove Karlsen: Takk for at du bryr deg og stiller spørsmål. Vi har hatt en lang dialog med Østensjø bydel. Han får ingen støtter. Nå har vi søkt krisehjelp hos NAV, men det hjelper ikke. Husleieprisene i Oslo er høye. Derfor støtter ikke husbanken noe de tidligere gjorde da de hadde lavere lønn. Forså det de som kan.

Bente Fløisand-Larsen

09.02.2019 kl.10:28

En menneskerettsadvokat sa til meg: et samfunn som ikke tar vare på de svakeste, er ikke noe godt samfunn. Bedre kan det ikke sies. Dette er politikk! Nåværende regjering prioriterer de rikeste, andre får klare seg så godt som de kan

Randi Røst Kile

10.02.2019 kl.00:45

Bente Fløisand: Enig med deg. Et slikt samfunn vil jeg ikke være en del av. Takk for at du bryr deg.

Anonym

09.02.2019 kl.13:12

Her er et utdrag fra husleieloven .mener at han skal ha krav på bostøtte om inntekten er lavere enn ca 20000 i bruprosjektet inntekt pr mnd. Bostøtten søkes via Boligkontoret i bydelen han tilhører. De kan hjelpe med å skrive søknaden. Mener de kan søke bostøtte selv om de bor i et bofellesskap bare de har egne kontrakter. Ønsker dere alt det beste

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Randi Røst Kile

10.02.2019 kl.00:43

Han har mistet retten til bostøtte. Det fikk han tidligere den gangen da husleia var langt lavere. Husbanken har ikke justert for de høye prisene i Oslo. Takk for gode øsnker. Det varmer. Og takk for at du bryr der. Anonym:

Nicolai

09.02.2019 kl.14:36

Bente: Ikke blandt politikk inni dette. Spesielt ikke ved å klandre regjeringenf or hva kommunene gjør. det er Ap, SV og MDG styrte Oslo som vil kaste ham ut.

Her handler det om å finne lølsninger for de som har et lite men viktig behov for tryghet og forutsigbarhet og som ikke kan kjemep for seg selv. Å bruke denne saken til å score billige (og feilaktige) politiske poenger er bare smålig.

Mariann J. Lillefuhr

10.02.2019 kl.00:36

Jeg skammer meg over hva våre politikere kan få seg til å gjøre. Dette kan vi ikke godta!Her må de ansvarlige våkne og gjøre det eneste riktige, nemlig å ta vare på Vegard og alle som bor i kommunale boliger og tilrettelegge så de får et godt og bekymringsløst liv. Det innebærer IKKE en husleieøkning de ikke makter, tvert i mot bør husleiene settes til et absolutt minimum.

Randi Røst Kile

10.02.2019 kl.00:39

Mariann J. Lillefuhr: Jeg er så enig. Takk for at du sier det. Det betyr så mye å få støtte i denne saken.

10.02.2019 kl.06:30

Helt forferdelig og skammelig.

Er også mange i kommunale leiligheter som sliter.

Feks ordinær husleie er ca.3000,å kommunen forlanger over 12000 pr. Mnd.

Trodde kommunale leiligheter var tiltenkt de vansklig stilte..

Man lever ikke,man eksistere kun etter at de begynte å indeksregulere husleiene.

Jeg håper iallefall av hele mitt hjerte at denne saken ordner seg til det possitive. 🙏

Randi Røst Kile

10.02.2019 kl.10:11

Anonym: Takk. Du har helt rett. Denne saken rammer mange mennesker, mange som lider under dette. De psykisk utviklingshemmede har ikke en gang en egen stemme. De er helt avhengige av sine pårørende for at noe skal skje. De pårørende har ført så mange kamper. Vi er så lei. Takk for at du bryr deg. Jeg skulle ønske vi kunne bli en bevegelse som forlanger rettigheter fpå alle de svakestes vegne. Takk for at du bryr deg, viser omsorg. Det betyr så mye.

Bente Mong

10.02.2019 kl.10:34

HORRIBELT spør du meg... Dette skjærer meg dypt dypt inn i hjerterota. De stakkars uten egen stemme rammes ennå en gang, å hvem skal tale deres sak om ikke det er vi? Stå på... å takk for at du bryr deg.

Her må virkelig "noen" gå i skammekroken, ikke bare i 2 min men i lang evig tid!!

Hilsen ei som har vært så heldig å få jobbe med psykisk utviklingshemmede i mange år!

Randi Røst Kile

10.02.2019 kl.11:00

Bente Mong: Takk for fine ord som tenner ståpåviljen. Ja, det er så horribelt. Verken de eller vi skulle behøve å kjempe hele tida. Heldige er vi som får tilbringe tid med denne gullgruven av mennesker. De bærer i hvert fall hjertet sitt på seg. Myndighetene har noe å lære der. TAkk for omsorg. Det trenger vi.

Maria Heggeblom

10.02.2019 kl.12:06

Jeg trodde husleieloven skulle beskytte mot den slags, kommune eller ei?

Randi Røst Kile

10.02.2019 kl.15:08

Maria Heggeblom: Ja, det er bare helt utrolig. Jeg hadde aldri trodd dette skulle være mulig. Politikerne kan visst beslutte hva som helst. Vi har ingen rettigheter. Vi er så lei av å kjempe for at våre unger fra annerledeslandet skal ha det bra. Takk for at du bryr deg.

Roger Moe

11.02.2019 kl.06:25

At ikke dem som styrer dette landet skammer seg nå, da har dem ikke lest retightene til dem det gjelder. Dem her retigheter dem også på lik linje som oss andre. Håper det ordner seg for dere og alle dem som trener hjelp, for penger har vi. Stå på.

Randi Røst Kile

11.02.2019 kl.08:51

Roger Moe: Takk for omsorg. Vi trenger det. Ja, jeg mener det skal være et fattig land, som ikke tar vare på sine svakeste. Vi er ikke et fattig lang, altså er det en forbrytelse som foregår uten at folk vet om det. Vi trenger at folk får vite. Takk for at du bryr deg.

Vigdis

11.02.2019 kl.09:45

Kjære dokke alle sammen. No er jo sikkert fristen ute vil eg tru. Eg kan ikkje fatte og begripe kva som skjer i samfunnet lenger.

Det seier seg sjølv at ein som har større utfordringar i livet enn dei fleste av oss, må ha eit fast område å forholde seg til, der ein trivast, nær til sine venner og kjende, Er det like dyre husleiger i heile området?

Håper det løyser seg til det beste for alle sammen. Det er fælt for han det gjeld, men eg er overbevisst om at de som er nær familie kjenner meir på redsel og utrygghet for framtida enn han sjølv gjer. Lykke til vidare

Randi Røst Kile

11.02.2019 kl.10:06

Vigdis: Takk for at du bryr deg. Vi har søkt Nav om krisehjelp. Tvangsbegjæringen er satt på vent til saken blir behandlet der i uke 8. En utsettelse, ingen visshet. Det løser ikke noe annet enn for Vår Vegars prekære situasjon, Vi står i usikkerhet. Han vet det ikke, men vi bekymrer oss for både dem som skal fjerne ham og alle oss andre. Vår Vegard blir ikke lett å fjerne. Jeg ville ikke vært den maktpersonen som skulle ha utført det. Igjen takk for omsorg.

Randi

11.02.2019 kl.10:38

Det er skremmende slik det har blitt! De rike blir rikere og fattige fattigere. Det er gjengs i helsenorge at økonomi teller framfor økonomi! Samfunnet blir bare kaldere, man skal ikke bry seg. Ser ut som politikerne bare tenker på seg selv! Blir bare så eitrene forbi.... Stå på! Du har mange i ryggen!

Randi Røst Kile

11.02.2019 kl.12:40

Randi: Takk, Randi. Jeg ønsker meg alt godtfolk i Norge i ryggen. Det er på tide at noen forteller våre folkevalgte at det ikke er greit. Noen må være de hemmede stemme. De kan ikke snakke for seg selv. Takk for at du bryr deg. Det varmer. Hilsen Randi. Navnesøstre vi da.

Inger wærstad

11.02.2019 kl.14:44

Trist trist at slikt skal skje. Det må være noen som kjører regelryttere og har glemt å være et undersøkende medmenneske. Har din bror en hjelpeverge. Tips ta det opp med Ivar Johansen i oslo kom.adm. Inga Marte Torkildsen er også ei dame som står på for de som ikke kan sloss forsinke rettigheter.

NAV må også endre noen regler vedr. De sårbare. Lykke til

Randi Røst Kile

11.02.2019 kl.19:55

Inger wærstad: Vi har kontakt med Ivar Johansen. Takk for at du bryr deg. Det betyr så mye for oss. Politikeren må ta tak i dette. Det håper vi at de snart gjør. Jeg må ærlig talt innrømme at jeg aldri hadde trodd at noe slikt skulle skje. Inkassovarsel til en psykisk utviklingshemmet mann. Det burde være noen grenser. Takk for at du viser omsorg.

Gørild

12.02.2019 kl.17:22

Så trist lesing. Så flott at han har noen som kan kjempe for ham når hans mor er blitt så gammel. Flott at dere gir beskjed. Flere må få høre hvordan virkeligheten er for de svake i dagens Norge, et av verdens rikeste land. De som ikke kan kjempe selv blir holdt nede. Så hjerteløst. Takk for at du står på!! All støtte til deg og håper det blir en ordning!!!

Randi Røst Kile

12.02.2019 kl.18:14

Gørild: Takk for at du bryr deg. Det er helt forferdelig. Vi trenger varmende og støttende ord.

Anonym

13.02.2019 kl.13:26

NAV har for lenge siden sluttet å bruke det lille vettet de har fått utlevert ovenfor de svakeste i samfunnet.

Det er likeledes hjerterått å se de røde med MDG fører FRP politikk av verste sort, da får en rett og slett stemme blankt. Vi har altså fått ett Norge som hiver folk rett ut på gata i tarvelighetens navn.

Sosialdemokratiet er med andre ord avskrevet av samtlige partier, velkommen til det nye Norge.

Randi Røst Kile

13.02.2019 kl.13:29

Anonym: Du har rett. Det er helt fryktelig. Vi kan ikke ha det sånn her i landet. Kan vi ikke la dette bli en kamp for nettopp det. Et samfunn som tar vare på de som ikke selv har en stemme. Takk for at du bryr deg. Det varmer.

Anonym 2

15.02.2019 kl.06:54

Dette er trist lesing Randi. Det er godt Vegard har deg og Gorm som kjemper for ham. Har selv en sønn som skal inn i omsorgsbolig. Synes prisen der også er veldig høy, men det er hva kommunen skal ha. Det virker som om de skal tjene penger på de svakeste. Ser ut som om det er lik behandling enten det er rød eller blå side som styrer, dessverre.

Ønsker Vegard og dere lykke til i kampen.

En far

Randi Røst Kile

15.02.2019 kl.07:45

Anonym 2: Takk for omsorg. Takk for at du bryr deg. Ja, ta fra de svakeste. Hvor er Robin Hood når vi trenger ham. Dette er en kamp som ikke bare må gjelde Vår Vegard, men hele gjengen, Alle utviklingshemmede i Norge. Dagbladets papiravis plasserte Vår Vegard på side 8. Han burde ha stått på forsiden og fått midtsidene også. Neida, de har ingen stemme, er ikke viktige, skal gjemmes bort. Det jeg ønsker er at vi skal stå sammen for våre, hele Norge, for de er våres unger, de som flytter inn i voksne kropper og ikke kan klare seg selv. Hele Norge burde få vite hvordan de behandles. For som du sier, det gjelder alle steder. Politikerne leter etter penger og de unnslår seg ikke for å ta dem fra de svakeste. Lykke til. Håper han får det bra. Vi skal kjempe for at alle skal få det bra.

Skriv en ny kommentar

Randi Røst Kile

Randi Røst Kile

64, Råde

Jeg er opptatt av barn, blomster, hage, mennesker, dyr, natur, stein, tre, husbygging, muring og all skapende virksomhet. Jeg er førskolelærer, steinerskolelærer, leksolog og har graden Cand Ed fra universitetet i Oslo. Bakgrunnen for å skrive denne bloggen er at jeg er opptatt av at alle unger skal oppleve optimale læringsopplevelser i barnehage/skole, flyt i læring. Nå har jeg gitt ut min første bok. Altså har jeg blitt forfatter. Boka heter Kistepakta, og er den første boka i serien, Liber Mundi, en serie spenningsbøker. Neste bok kommer i salg i februar,

Kategorier

Arkiv