hits

Hvorfor i alle dager.



Jeg titter frem fra busk og kratt.

Fra den blomstrende hagen min der jeg har gjemt meg.

Blomstene er forutsigbare å trygge.

De vokser mot sola, kan ikke annet. 

En uværsbyge kan komme å ta dem.

Det er forutsigbart det også.

De spirer, setter knopp, blomstrer, setter frø og dør.

Jeg ønsker at mitt indre, min sjel, skal være like mangfoldig,

like vakker som jordas mangfoldige blomsterprakt. 

Det er helt urealistisk. 

Ikke noe kan bli så vakkert. 

En hage trenger en gartner. 

Kanskje gjør jeg det også,

en gartner som kan trylle frem den beste versjonen av meg selv.

 

Mitt hus er min festning, mitt slott, mitt hjem.



Vårt hjem. Min mann og jeg.

Huset startet som en tanke på et papir. Vårt papir, vår tanke.

Vi har hentet naturen inn til oss. Den vi er vokst ut av.

Ulike trær, ulike steiner, fra ulike plasser. 

Et hjem er en hinne, en forsterket hud.

Hjem er trygghet. 

 

Jeg har krabbet ut i denne bloggen.

Den ble laget i et galskapens øyeblikk.

Jeg ville skape meg en stemme i verdensveven. 

 

Skremt til døden har jeg krabbet ut. 

I fanget sitter jeg med likerklikk og kommentarer, 

eller mangel på dem. 

Likegyldighet er verst. 

 

Når stemmen, ordene, synker inn i en uendelig tomhet og forsvinner.

Det er så mange tekster i veven, så mange stemmer som vil bli hørt.

 

Vi vil alle bli hørt. 

Derfor er vi der på sosiale medier, alle vi som vil bli sett, 

få en påkjønnelse  gjennom andres raske klikkefingre.

 

Mange tekster blir skrevet som ingen egentlig ønsker å lese,

 så mange ord som ingen vil høre,

så mange munner som vil si sin mening. 

 

I gamle tider måtte man bevege seg ut, gå på et torg, 

klatre opp på en høyde. 

Derfra kunne man rope ut sitt budskap.

Var man heldig, gadd noen å lytte. 

I dag kan man sitte trygt i sin stue og pøse ut tekst ingen vil lese. 

Hvis man tør.

 

Jeg tar tyren ved hornene, eller kua,

eller en fyr fra gamle dager har gjort det for meg.

Jeg er livredd for kuer.

 



 

Jeg vil snakke til voksne om barn, til alle voksne. 

Vi vet alle mye om å være barn.

I mange år av våre liv, var vi barn.

Plassert inn i den virkelighet våre samfunn,

våre kulturer, skapte for oss. 

 

Da jeg var lita, var de voksne fiendene, 

de som ødela alt som var morsomt, som vi måtte holde oss unna

hvis moroa skulle få fortsette. 

Det var en konflikt, for de representerte også tryggheten,

kjærligheten, lyset vi vokste mot.

 

Unger vokser inn i mange hjem, fine hjem, unike hjem.

Det er ikke mulig å lage bestemmelser om hvilken

oppvekst som er best for barn. 

Det kommer an på ungene og foreldrene. 

Det betydningsfulle er kjærligheten og relasjonen. 

 

I våre dager forvaltes store deler av barns liv av 

et organisert tilsyn.

Det krever at de som forvalter tilsynet gjør en god jobb. 

 

Så blir vi utdannet. 

Det er grunnen til at jeg vil la min stemme tone i verdensveven.

Hvis det er noe som ikke er likegyldig, er det hvordan vi blir utdannet.

Det legger grunnlaget for hvordan vi får mulighet til å leve våre liv,

hvordan vi kan få utnytte vår kapasitet, følge våre intensjoner, drømmer. 

I utdanningssystemet får vi plassert merkelapper på oss.

Det handler om selvtillit, troen på oss selv.

Det vi dypest sett er som aldri kan favnes av tall,

av karakterer noen bedømmer oss til.

 

Lærere ferdes i klasserom.

Det er lett å henvende seg til lærere.

Jeg henvender meg til alle mennesker,

alle vi som har sittet i et klasserom en gang og blitt opplært til kunnende viten. 

 

Noen har elsket det. Andre har hatet det. 

Noen har følt seg flinke og fantastiske.

Andre har følt seg udugelige og begredelige.

Alle barn er unike og vidunderlige.

Vi var også unike og vidunderlige barn i et klasserom en gang.

Vi vet alle hva vi elsket og hatet. 

Vi vet når vi lærte eller bare overlevde.

Derfor er vi eksperter på hvordan det var for oss

å være i klasserom og bli opplært. 

 

 



 

Det er ikke likegyldig hvordan man lærer. 

Temaet for hovedoppgaven min var optimale læringsopplevelser,

flyt i læring.

Mitt spesialfelt er barn med lese - og skrivevansker, dysleksi,

Jeg skriver på bakgrunn av min yrkeserfaring og min utdannelse.

Hvis jeg skulle starte en skole i dag,

skulle det være en skole der alle klassetrinn arbeidet med flyt i læring.

Det er ikke nødvendig å starte en slik skole. 

Flytundervisning er mulig i hvert eneste eksisterende klasserom.

Lærerne må bare bestemme seg

for å arbeide med optimale læringsopplevelser hos unger. 

Da må vi som er brukere av klasserommene, ønske at de gjør det.

 

Jeg reklamerer ikke for et bestemt skoleslag.

Det er helt naturlig for barn å lære gjennom flyt i læring,

men de er avhengige av læreres tilrettelegging for at det skal bli mulig. 

 

Jeg har arbeidet i en steinerskole. 

Det er en vidunderlig skole når det arbeides med flyt i læring der.

Alle skoleslag er vidunderlige når det arbeides med flyt i læring. 

Ulike skolealternativer har ulike kvaliteter man kan ønske seg til.

Det er noe annet. 

 

Min overbevisning er at Rudolf Steiner ville at skolen han ga opphav til 

skulle arbeide med flyt i læring. 

 

Ordene er ikke brukt, men jeg tolker ham slik. 

Han ville aldri skrive ned en eksakt metodikk.

Det kan man ikke når man arbeider med optimale læringsopplevelser.

Man kan antyde. Det er noe annet.

Klassen og læreren er ikke statiske størrelser.

Hvilke elever, hvilke lærer? 

I den dynamikken vokser flytopplevelser frem.

Det er unikt, en seilas på de syv hav.

Læreren kjenner bestemmelsesstedet. 

Samspillet bestemmer hvordan han/hun, klassen skal komme dit.

 

 Steiner ble en gang bedt om å vise i praksis hvordan 

lærerstaben skulle undervise. 

En gutt i klassen satt henført og studerte

 hvordan en gjenstand i vinduet kastet skygge. 

 

Steiner fikk klassen i gang med å tegne skyggen. 

Lærerkollegiet hadde nok håpet på noe direkte matnyttig pedagogisk. 

Steiner trakk eleven med seg inn i undervisningen

En uoppmerksom drømmer ble hentet inn.  

Så beveger man seg derfra dit man skal. 

Undervisningskunst.

 

 



Menneskeheten har fra de tidligste tider

forsøkt å finne en mening med tilværelsen.

De har malt på steinflater, hogget ut bilder.

Våre barn forsøker å finne seg selv, finne ut hvem de er.

Det samme gjør vi. Vi strever med det hele livet. 

Inne i hver og en av oss sitter det barn i ulike aldre.

De har erfaringer, gode eller dårlige.

De fortsetter og virke i oss.

Gode erfaringer bringer oss fremover, 

skaper optimisme, selvtillit og tro.

Dårlige erfaringer gjør oss sårbare. 

 

Det lille barnet virker inn i våre voksne liv. 

Det gjemmer seg, beskytter seg, trekker seg tilbake eller går til andgrep.

Barnet i oss reagerer. Det i oss som ikke følger fornuften. 

Vårt sårbare selv. 

 

Vi trenger at barna i oss er sunne og sterke.

Har tro på seg selv.

Da blir vi sunne, friske voksne som kan stå i en byge. 

Jeg kan ikke la være å skrive.

Hver dag hører jeg om barn som blir mobbet,

unger som opplever at de ikke duger, som føler seg små.

Unger som opplever flyt i læring vil oppleve seg flinke.

De vil føle seg større enn de høyeste fjell.

Som voksne vil de søke flyt i læring.

Vi vil få en kultur med vekst og kreativ skaperkraft. 

Nettopp det er det fremtiden trenger.

 



 



 

 

 

 

 

 

#flyt, #flytilæring, optimalelæringsopplevelser, #lærere, barn, #sunneunger, #pedagogikk, Steiner, #pedagogiskealternativ, #skoleslag, #flytiklasserommet, #selvtillit, #barnivoksne, #læring, #opplæring, #kreativitet, #skaperglede, #undervisningskunst, #mobbing, #ikkeduge, #dynamiskundervisning


 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Randi Røst Kile

Randi Røst Kile

64, Råde

Jeg er opptatt av barn, blomster, hage, mennesker, dyr, natur, stein, tre, husbygging, muring og all skapende virksomhet. Jeg er førskolelærer, steinerskolelærer, leksolog og har graden Cand Ed fra universitetet i Oslo. Bakgrunnen for å skrive denne bloggen er at jeg er opptatt av at alle unger skal oppleve optimale læringsopplevelser i barnehage/skole, flyt i læring. Nå har jeg gitt ut min første bok. Altså har jeg blitt forfatter. Boka heter Kistepakta, og er den første boka i serien, Liber Mundi, en serie spenningsbøker. Neste bok kommer i salg i februar,

Kategorier

Arkiv