hits

Mobbing i skolen, makt og medløpere.



Onkel, pappa og vi småttingene,

spilte fotball på sætervangen om sommeren.

Vi befant oss på vidt forskjellige planeter. 

 

"Mål!" jubla vi og fløy etter ballen som viltre kaniner

mens vi sparka den i hytt og kanari. 

Det var så gøy. 

 

De to voksne sukka og stønna. 

Vi krangla og skrålte. 

Setervangen vakke så stor 

Innkastene ble tatt fra vedsgården. 

Der inne trodde jeg det var bjørn og troll om natta. 

Gørskummelt, for vi måtte bort på utedoen i fjøset. 

 

"Det nytter ikke," sa de voksne. 

Dette må vi vente med i mange år til. 

Reglene ja, dem var vi ikke klare for, men moroa, leken.

Å leke fotball. Det var bare så herlig.

Med de voksne, noe ordentlig.

Ennå kiler det forventning i magen 

Det må de voksne forstå. 

Regler tar tid. 

 

Syv år gamle er vi modne for å gjøre dem til våre.

Ikke når vi er seks år, men når vi er syv.

Vi befinner oss i den spede begynnelse.



 

Csikszentmihalyi, sier at mennesker søker flytopplevelser.

De søker dem der de er å finne.

Når ikke annet er mulig, engasjerer de seg i diverse mikroflytaktiviteter.

 

Jeg visste sjelden hvor læreren befant seg i sin undervisning

fordi jeg enten dagdrømte eller leste videre i lærebøkene. 

Restenergien brukte jeg på at han ikke skulle oppdage det.

 

 Csikszentmihalyi kaller jegets målstyrende tendens for telenomier.

Man kan lærer å finne nytelse i makt, mat, rus, innordning, klovnerier osv.

Vi som er pedagoger og foreldre ønsker at barnets telenomier

skal fokuseres mot læring og andre sunne aktiviteter

Flyt i læring, og i hvert fall ikke i overlevelsesstrategier på sosiale arenaer.

 



Små yndige blomsterfeer, eller andre feer, kommer ikke til å ordne opp for oss.

Vi må sette fokus, brette opp armene og innstille oss på hardt arbeid

Det dreier seg om elevenes sosiale kompetanse og sosiale intelligens.

 

Dersom vi er dyktige inspiratorer,

kan vi alltids fange inn våre elever i det vi driver med.

Det er en kortsiktig løsning dersom  faktorer i miljøet

 opprettholder motstridende telenomier.

 

Allerede i barnehagen kan unger kjenne frykt for å dumme seg ut.

Det er ikke bra. 

 

"Kan jeg fortelle at jeg har sydd to sting i haka mamma.

Er det å dumme seg ut."

Sånt blir jeg trist av.

 

Da har pedagogene en oppgave.

Unger som er redde for å dumme seg ut i et klasserom, 

har en dårlig læringsarena. 

Vår energi renner ikke i strie flommer fra en ubegrenset kilde.

Den er begrenset.

Vi har ikke råd til at de bruker energien på ikke å dumme seg ut. 

Sånt er ikke sunt hverken for individ eller samfunn. 

 

Energien på skolen skal gå med til å lære.

I friminuttene skal den gå med til lek. 

 

Læreren må være ansvarlig for å gjøre elevers innspill interessante.

og knytte dem opp til undervisningsstoffet. 

Elever skal oppleve seg kloke i klasserrommet, uansett. 

Feilene ligger i utgangspunktet ikke hos elevene. 

De kan ligge i et miljø som forsterker dårlig atferd. 

Det kan ligge hos læreren som underviser kjedelig. 

Men det kan aldri ligge hos eleven . 

Det sosiale - og det faglige miljøet henger sammen. 

 

 




Barn som blir ertet, er redde, blir plaget

eller har opplevd ubehagelige opplevelser,

kan velge å skjule seg bak en tøff maske.

Vedkommende tilraner seg makt for å være trygg.

Det er bedre og slå først enn å bli slått. 

Der begynner det.

Etterhvert blir selve makten, maktfølelsen til jegets målstyrende tendens.

Selve maktutøvelsen gir flyt.

Forløperen for en diktator.

Vi må inn i miljøet og fjerne alt som opprettholder behovet for makt.

Det vil ta tid, det er mulig og det må gjøres

både for eleven selv, de andre elevene, læringsmiljøet

og vårt fremtidige samfunn.



En person som søker makt,

trenger medløpere, slaver for å trygge maktposisjonen,

sitt eget secret service team.

Det får de dersom det kan stilles makt bak kravene.

Er maktpersonen god på manipulering, kan det bli stygt.

Medløperne gjør det de får beskjed om, for de tør ikke annet.

Utfører erting og vold.

Rollen kan bli en målstyrende tendens som gir ulik grad av flyt.

Så kan man begynne å like og gjøre andre vondt,

nyte andres smerte.

Det må ryddes raskt og effektivt. 

Mye står på spill.

Det er mer vanlig enn man tror.

De som søker makt, trenger noen å herske over, herse med. 

Mobbere, mobbeofre, voldsutøvere.

Få det bort. Ta livet av det.

Bruk tid på å skape gode miljøer der sånt er utenkelig. 

Inni både mobber og offer sitter det redde sjeler som trenger å bli reddet. 

ut av en situasjon der jeget egentlig ikke vil befinne seg.

 




 

    Det nytter ikke å snakke til masken. Vi må finne det redde barnet som skjuler seg bak den, som har hatt behov for å bygge forsvarsverker rundt hjertet. Det barnet må vi snakke med. Der må vi begynne arbeidet. Slagene, volden, manipulasjonen, er bare symptomer. Vi må gå til årsaken. Når hjerter snakker til hjerter, legger det seg ikke løgn i mellom. Hvilke faktorer ligger i miljøet som opprettholder atferden? De må fjernes. Vi må observere, kartlegge og samtale. Gjennomføre tiltak. Den ekte ungen bak masken må vite at du er der og at du er villig til å gå de skritt som trengs for at både klasserom- og friminutt skal oppleves trygt. 

    Det er ingen enkel vei, men den eneste farbare. Flyt og flytopplevelser i undervisningen gjør det lettere. Flyt og mikroflyt i friminuttene også. Syvåringene elsker læreren. Det er til god hjelp. På senere klassetrinn, blir sånt vanskeligere. Hvis man tar onde ved roten så fort man ser tegnene, har man størst sjanse for suksess. 

     En observerende tilstedeværelse i friminutt og på andre arenaer der man ikke er i kontroll, er nødvendig til situasjonen retter seg. Det må frigis tid der man ikke har inspeksjon. En negativ utvikling tar tid å vende spesielt hvis den er forårsaket av dyptgripende opplevelser. Skolens aktører må stå sammen om det. 

    Hvis man greier det, er det ikke en gevinst bare for den enkelte, men for medelever, klasse, skole, lærere og samfunn for all fremtid. Vi har ikke samfunnsøkonomi til å la være å plukke opp  skremte sjeler som skjuler seg med frykten sin et sted. Rent moralsk har vi en plikt til å gjøre det.

 



 

 

 

 

#flyt, #mikroflyt, #Csikszentmihalyi, #klasserom, #barnehage, #pedagoger, #lærere, #pedagogikk, #frykt, #angst, #mobbere, #voldsutøvere, #mobbeofre, #energi, #lek, #regler, #syvåringen, #friminutt, #inspeksjon, #klassetrinn, #dyptgripendeopplevelser, #observasjoner, #kartlegging, #medelever, #sosialkompetanse, #sosialintelligens, "#telenomier, #inspirator, #måstyrendetendens, #jeget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Randi Røst Kile

Randi Røst Kile

64, Råde

Jeg er opptatt av barn, blomster, hage, mennesker, dyr, natur, stein, tre, husbygging, muring og all skapende virksomhet. Jeg er førskolelærer, steinerskolelærer, leksolog og har graden Cand Ed fra universitetet i Oslo. Bakgrunnen for å skrive denne bloggen er at jeg er opptatt av at alle unger skal oppleve optimale læringsopplevelser i barnehage/skole, flyt i læring. Nå har jeg gitt ut min første bok. Altså har jeg blitt forfatter. Boka heter Kistepakta, og er den første boka i serien, Liber Mundi, en serie spenningsbøker. Neste bok kommer i salg i februar,

Kategorier

Arkiv