hits

Ingen skal behøve en klovnerolle i skolehverdagen fordi de ikke våger noe annet enn å få andre til å le.



Å ta roller er sunt for sjelen.

Syvåringer er modne for å leke teater.

Vanligvis elsker jeg sinte roller, der jeg kan la det gnistre rundt meg.

Jeg lever godt  med å være ei lystig lita stabbursmus også.

 

Barndommens rollelek har hjulpet oss til å forstå mennesker rundt oss.

Det har gitt oss et rikt repertoar å spille på.

 

I teaterlek/drama, kan vi gå ut av oss selv, gestalte andre karakterer.

Det er sunt og givende.

 

Mange av oss spiller ulike roller på ulike arenaer.

Vi presenterer ulike sider av oss selv for ulike mennesker.

Kanskje fordi det er lurt. 

Kanskje fordi vi ikke våger noe annet. 

 

 

Klovnen.

Humor er gøy, smil og latter.

 

Det er ikke gøy når man kryper inn i rollen som klovn

fordi man ikke våger noe annet,

fordi man er redd for å bli ledd av,

fordi man skjelver av skrekk for hva andre kan komme til å gjøre,

for hva andre kan komme til å si,

for hvor hardt andre kan komme til å slå,

for hva andre kan få en til å føle.

 

Det kjennes trygt når de ler, de andre, de farlige. 

Den som ler, slår ikke, skader ikke andre.

Det er bedre å bli ledd av enn å bli plaget.

 

Energien går med til å få andre til å le. 

Det er trygt når de ler, selv når de ler av og ikke med. 

Kanskje kan man bli sett på som en kul type.

Det er en drøm å få være en kul type, en av de andre.

 

Det er bare å henge i, finne på sprell, ignorere grenser. 

"Fortell meg at jeg er morsom,

fortell meg hvor sinnsykt morsom jeg er."

Man lytter, leter etter bekreftelsen på suksess, 

lærer hva som slår an. Dit går energien, all energien.

 

Læring blir ikke viktig. 

Læreren er ikke viktig.

 

De andre er viktige, ikke undervisningsstoffet.

Undervisningsstoffet sårer deg ikke, slår deg ikke. 

 

 



 

Det er vanskelig å fange inn en klovn.

Kanskje det mest krevende som er. 

For selv om de har interesser, er de så lette å avlede.

 

Klovnen er redd. 

Det er derfor ungen har valgt å være en klovn. 

 

Klovnene er enkle å snakke med.

Man kan snakke aldersadekvat med dem.

De forstår hva de driver med. 

 

Ikke snakk til klovneatferden mens den pågår.

Det er dømt til å mislykkes. 

Stopp situasjonen!

Etterpå kan det snakkes.

 

Klovnen har valgt sin egen rolle. Den er ikke påtvunget av andre.

 

Klovnen har tatt et bevisst valg om ikke å være noens slave,

ikke gjøre vondt mot andre. 

 

Derfor kan man snakke til dem. 

De er klar over det valg som er tatt.

 

Spør dem hvorfor de har flyktet fra sitt eget selv. 

Hvilke faktorer i miljøet skaper behovet for flukt.

 

Samarbeid om hva som kan gjøres.

Klovnen vil ikke at det skal ryddes åpent.

 

Trolig må det gåes krongleveier. 

De vil absolutt ikke oppfattes som sladrehanker,

at lærerens viten kommer fra dem.

 

Du må selv ferske situasjonene, få satt en stopper for dem.

Klovnen er plagernes ambassadør, ikke din.

De ville holde med plagerne.

Uten skrupler vil de gjøre sitt beste for å få alle til å le av deg. 

 

Ikke la deg merke med det. 

Du og klovnen har en hemmelighet. 

Det finnes ingen snarveier, bare et nitidig arbeid

der klovnen vil virke som sin egen og din verste fiende.

 



Klovnen er redd, veldig redd. Det er det du må huske på.

Ha samtaler, legg planer, Ikke gi deg! Finn noe som fungerer!

Overbevis klovnen om at både du og medelevene 

liker den ekte ungen bedre enn klovnen! 

Finn eksempler, bruk dem for alt de er verdt.  

Gi ros, mye ros, for klovnenes innsikt

og for den minste fremgang.

 

    Klovnen er redd i klasserommet og er alltid beredt til å snu undervisningen til latter på lærerens bekostning. Alltid. Da er klovnen i kontroll. Klovnen trenger å ha kontroll. Klovnen er ikke i kontroll over læreren. Læreren kan komme til å gjøre noe som kloven ikke tør, ikke våger, noe som de andre elevene opponerer mot, morer seg over. Det er bedre å være føre var. Derfor må man ha jevnlige samtaler. Avtal tegn som viser at du ser tegnene på at klovnen er i ferd med å ta over, at du ser det og at du har kontroll. Gi tegnet med det samme du registrerer det. Sørg for at klovnen ser tegnet. 

    Klovneatferden kan trigges av både sosial angst og faglig angst. Avtal to tegn, ett for hver av dem. Den faglige angsten ligger i din kontrollsfære. Du forårsaker den, og kan også kontrollere den. Tegnet viser at du ser frykten og at du ikke kommer til å foreta deg noe som gjør at ungen har behov for klovnen. Den sosiale frykten er mer krevende. Du kan ikke kontrollere de andre ungenes atferd. Signalet viser at du er klar over situasjonen under oppseiling. Du kommer til å foreta deg nødvendige tiltak for at det skal være trygt. Hver flittig med tommel opp tegn. Det krever mye energi og fokus fra ungens side og ikke krabbe inn i klovnen. Ungen trenger å vite seg sett, at du følger med, er tilstede. 

    Klovner viser sjelden hva de liker. Poenget er at de har valgt å skjule seg selv, sitt eget vesen. Det nytter ikke å observere seg frem til det. Få ungen til å fortelle. Ofte er det overraskende annerledes enn hva du hadde trodd. Benytt det du får vite for alt det er verdt. Legg opp undervisningen deretter. Det er ekstremt viktig at klovnen opplever flyt i læring, blir fanget inn. Flyt er alltid ekte. Det oppleves alltid bra. Klovnen vil ønske å gjenta det. I flyt glemmes alt om klovner og forsvarsstrategier. Du kan bli nødt til å vandre på stier i undervisningen som slett ikke var planlagt. Det er god økonomi og vandre klovnens vei en stund. Å ta en unge ut av klovnegrepet er god samfunnsøkonomi.   

    En redd unge kan ikke få slippe å bevege seg inn på fagfelt som forårsaker frykt. Det må gjøres med en myk - og bestemt hand, i et tett samarbeid med ungen. En klovn er en bevisst unge og en klok unge. Enhver unge kan oppleve og bli ledd av i klasserommet. Det er leit, det bør ikke forekomme, men det kan skje. Ungen vil da jobbe for at det ikke skal skje igjen. De kryper ikke inn i en klovn av den grunn. Ved spesifikke fagvansker, vil anstrengelsene sjelden lede i mål. Uten hjelp, vil ungen komme til kort, føle seg dum. Et klasseoffer blir skapt, og vanskene forplanter seg til friminuttene. Jo før vi fanger det opp desto lettere er det å handtere, finne løsninger.   

    Få kartlagt eventuelle spesifikke vansker. La kravene i klasserommet være overkommelige og delvis innenfor elevens komfortsone. Finn kloke løsninger ut fra hva testene viser. Ingen  skal slippe unna. Energien i klasserrommet skal gå til å lære. Finn ut sammen med eleven hva som en mulig! Bli enige med eleven om progresjon og krav som skal stilles! Gjør avtaler om dette. Ros eleven for arbeidet! Gi ros for den minste lille fremgang! Også i klassen! Hent frem setninger og regnestykker eleven har utført i boka si. Skriv dem på tavla! Gi ros for dem! Forsterk små forsøk, igjen, og igjen og igjen. Bryt negative læringsspiraler! La eleven føle seg flink! Vi har alle behov for å føle oss flinke. Klovnens behov er større enn noens. Vi ønsker oss gnistrende fremskritt av læringsglede.

 



Få klovnen til å komme frem med sitt ekte jeg.

Vis klovnen hvor vakkert dets ekte vesen er.

Vis klovnen at hele klassen liker den ekte ungen best.

Hele verden liker den ekte ungen best. 

Gjør det trygt nok.

Da kan ungen sparke klovnen ut.

 

For å lære, må vi ha mot til å være en sann versjon av oss selv. 

Det må være lærerens oppgave.

Å få til nettopp det. 

At hver enkelt elev i klasserommet og på alle skolens arenaer,

våger å være seg selv.

 



 

 

 

 

 

 

#flyt, #antiflyt, #elever, #unger, "skolen, #skolensarenaer, #læreren, #barnehagen,   #klovnen, #elevklovnen, #pedagogen, #klasserommet, #jeget, #selvet, #spesifikkevansker, #leseogskrivevansker, #dysleksi, #matematikkvansker, #ros, #kartlegging, #elevenskomfortsone, #matematikk, #norsk, #forsvarsstrategier, #undervisning, #negativespiraler, #negativelæringsspiraler,  #samtaler, #elevsamtaler, #undervisningsstoffet, #roller, #fluktroller, #læringsglede,

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Randi Røst Kile

Randi Røst Kile

64, Råde

Jeg er opptatt av barn, blomster, hage, mennesker, dyr, natur, stein, tre, husbygging, muring og all skapende virksomhet. Jeg er førskolelærer, steinerskolelærer, leksolog og har graden Cand Ed fra universitetet i Oslo. Bakgrunnen for å skrive denne bloggen er at jeg er opptatt av at alle unger skal oppleve optimale læringsopplevelser i barnehage/skole, flyt i læring. Nå har jeg gitt ut min første bok. Altså har jeg blitt forfatter. Boka heter Kistepakta, og er den første boka i serien, Liber Mundi, en serie spenningsbøker. Neste bok kommer i salg i februar,

Kategorier

Arkiv