Syvåringen og tenkningen.

 



 

Min mormor, Bøssa kalte jeg henne, 

hun elsket blomster.

Som lita jente gikk jeg i hagen med henne.

Hun la ned frø i meg som blomstrer i dag  

Jeg elsker Hagen min.

 Jeg sysler med blomster.

Vår, sommer og til langt ut på høsten.

Inne også. Det er grønt overalt. 

 Det vi gjør sammen med ungene har betydning langt utover her og nå.

De gode opplevelsene ligger i minnene. 

Senere søker vi mot dem som bier mot blomsten fordi det var godt.

  
 

Syvåringen er klar for klasserommet. 

Den indre scenen er klar. 

Syvåringen vil gjerne være elev, bli opplært. 

Syvåringen leker på innsiden av hodet 

og er stolt over å kunne det. 

Tenkningen er utpreget konkret

Syvåringens verden er fortsatt magisk. 

Flyt er lettere å oppnå når man putter en dose magi

inn i undervisninsstoffet, gjør det litt eventyrlig.

Bokstaver og tall kan gjerne få fortellinger knyttet

til seg. Da blir de lettere å huske. 

Hvis ungene tegner og skriver til noe de er blitt tent på,

styrkes hukommelsen ytterligere.

Vinn/vinn i spiraliserende sirkler. 

Pluss, minus, gange og dele. 

Terp og terp.

To hauger som skal legges sammen. 

En haug som blir borte fra en større haug. 

Flere hauger med likt innhold som skal telles sammen. 

Lett som en plett. 

Det heter visst gange.

En haug som skal deles ut på et visst antall folk.

Dele heter det, divisjon på fint. 



Stolte skoleklasser som sitter i klasserom og lærer og lærer.

På innsiden av hodene skjer det. 

Tenk den som kunne titte inn på innsiden av alle de hodene!

Da ville vi møte en hel verden.

 

En gang møtte jeg telledvergene.  

De var så heldige at de kunne telle gitt. 

Det var det ingen andre som kunne.

I hvert fall ikke lenger enn legemsdelene rakk.

Telledvergene tok på seg oppgaven å lære menneskene kunsten.

De valgte seg ut to svært kloke - og flinke barn, Talia og Numero.

Talia og Numero lærte alt sammen videre til resten av menneskeheten.

Derfor ble vi så overmåte kloke

at vi en vakker dag kunne frakte folk over land og hav

og sende romskip til månen. 



 

Telledvergene sanker steiner.

Det er deres jobb.

Herr Pluss er en makelig herre, en ekte livsnyter,

nøye med alt han foretar seg.

Han rer sin seng, nyter sin frokost, sørger for mat til alle.

Han rydder etter seg. 

Nøye og omstendelig plukker han hver eneste stein han kommer over.

Han putter dem i to store lommer. 

Når han kommer hjem, teller han den ene haugen og den andre haugen.

Så legger han dem sammen. 

Han har både glidelås og belte. Han orker ikke klær som ikke sitter ordentlig.

 

 

Herr Minus er en evig pessimist.

Egentlig synes han ikke det er noen vits i å stå opp.

Dagen kommer til å bli fryktelig uansett.

Herr Pluss har sikkert ordnet en usmakelig frokost.

 Han har også store lommer i dressen sin.  

Støtt er det hull i dem.

Han mister steiner hele tida på grunn av hullene.

Det er ingen vits i å sy dem igjen.

Det kommer til å bli hull igjen med en gang.

 Han er særlig opptatt av hvor mange steiner han plukker,

så han kan holde telling med hvor mange han mister. 

Han har belte i livet.

Dersom han finner noen steiner som ikke er så fine,

lar han dem ligge igjen til Herr Pluss. 

Han tar jo alt uansett. 

Rundt livet har han et belte. Det er alt som trengs.

 



HerrGange er en lystig kar. 

Han hopper ut av senga med energisk iver.

Klærne må på i en fart. 

Beina feil og armene feil. 

Høyre fot i venstre sko.

Bukseselene er i kryss så det ikke skal bli helt kaos.

Midtpunktet er sikret med en knapp så alt skal sitte på plass.

Han gidder i hvert fall ikke å bare plukke en stein om gangen.

Det kan Herr Pluss og Herr Minus drive med. 

Han bestemmer på forhånd hvor mange stein han skal plukke hver gang.

Det må være samme antall så klart.

Da vet han når han kommer hjem, hvor mange ganger han måtte bøye seg.

Han har så mye å drive med, Herr Gange, mye morsomt.

Det gjelder å være effektiv, skal han få tid til alt sammen.



 

Herr Dele er sjefen, den som deler ut godene.

 Han sitter i fjellhuler sin der skattekammeret er. 

Dit kommer de andre telledvergene og avleverer dagens fangst.

Alt blir nøye protokollført.

Herr Dele sjekker ut hva menneskene trenger.

Han sørger for å gi dem akkurat det.

Hvis han har tolv safirer og fire jenter som ønsker seg dem,

hvor mange får de hver da?



 

 

    I slike regnefortellinger, er det ikke grenser for hvor mye morsomt man kan finne på. Det blir latter og smil. Motiverte barn. De har lyst til å lage en mengde stykker ut fra slike historier. Noen lager enkle stykker. Andre lager stykker av en vanskelighetsgrad langt utover alderen. Det er helt det samme så lenge alle regner, forstår og lærer. Vi forlater telledvergene. Det er vemodig. De  ligger der og danner en bunnlinje i kunnskapsmassen, noe hukommelsen kan knytte seg til og som man kan ty til på senere klassetrinn når det plutselig butter. Elever flytter jo på seg. Det betyr at man får elever som ikke har fått med seg disse fyrene. Da har jeg mang en gang savnet dem som forklaringsgrunnlag. Det har ikke samme virkning når de er ni. Tog går. Sånn er det bare. 

   Dette er et eksempel. Det kan gjøres på hundre forskjellige måter. Poenget er at man tjener på å ta hensyn til syvåringens særegne vesen. Syvåringen har tatt spranget inn i vår tenkning, men tilhører mentalt fortsatt eventyrenes magiske verden. Der er det sunt å befinne seg. Når jeg leser om skoleelever som er utslitte, blir jeg dårlig. De skal ikke være utslitte, men fulle av lærelyst og livsglede.

 




 

 

 

 

 

#blomster, #hage, #barn, #pedagogikk, #metodikk. #syvåringen, #hukommelse, #flyt, #læring, #regnefortellinger,  #skoleklasser, #klasserom, #undervisningsstoff, #pluss, #minus, #gange, #dele, #magi, #eventyrlig, #barndom, #fantasi, #eventyr, #lærelyst, #livsglede, #bokstaver, #tall

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

Maria

09.02.2017 kl.22:48

Så morsomt skrevet Randi😊

Randi Røst Kile

11.02.2017 kl.01:15

Takk Maria: Det er veldig hyggelig sagt.

Skriv en ny kommentar

Randi Røst Kile

Randi Røst Kile

62, Råde

Jeg er opptatt av barn, blomster, hage, mennesker, dyr, natur, stein, tre, husbygging, muring og all skapende virksomhet. Jeg er førskolelærer, steinerskolelærer, leksolog og har graden Cand Ed fra universitetet i Oslo.

Kategorier

Arkiv

hits