hits

Flyt, kongeveien til læring.



Gedigne fjell. Snø, natur, skiglede.

Lykke! Full tilstedeværelse i lykken.

Jeg har utdannet meg i mange år.

Jobbet i mange år. 

Hele tiden har jeg stilt spørsmål?

Hva med disse opplevelser der tida står stille?

Når man kan høre knappenålen falle.

Hvor finnes de innbakt i pedagogikken og metodikken?

Kongeveien til læring. 

Det er den jeg selv vil vandre. 

Det er på den jeg vil at mine elever skal vandre,

alle elever skal vandre.

I alle klasserom. 
 



 

Jeg har snakket om det, spurt etter det. 

Folk smiler, kjenner seg igjen.

Alle vet hva jeg snakker om. 

En kveld satt jeg der i et klasserom for å bli belært.

Jeg satt litt i halvsvima slik jeg ogfte gjør når jeg har hørt det før,

vet hva det skal snakkes om, forventer meg nada. 

Det var da det skjedde. 

Jeg sjekket ørene. De satt riktig. 

Det var en professor hentet inn fra Oslo. 

Plutselig satt han der og beskrev de opplevelser jeg snakker om. 

"Dette er selvsagt det optimale målet," sa han. 

"Kongeveien til læring!

Men om det er mulig å få det til i et klasserom,

det er jeg sannelig ikke sikker på."

Handa mi føyk opp med samme iver,

som den Hermine Grang i Harry Potter viser når hun vet et svar der på Galtwort. 

Selvsagt er det mulig. Det er slik det bør være. 

Lærere med malerpensler og orkesterstav. 

Jeg kunne ha snakket i hundre år. Jeg fikk et minutt. 

Glad ble jeg som en gnistrende vulkan.



Professoren ga meg et navn på en mann,

en psykolog, som hadde gjort det til sitt livsverk å forske på slike opplevelser.

Han het Mihaly Csikszentmihalyi.

Han tilbragte barneår i en konsentrasjonsleir under annen verdenskrig.

Der ble han opptatt av hvordan noen personer skapte seg situasjoner i elendigheten

som ga spenning og livsglede.

Sjakkpartier om natta, med fare for livet.

Endelig hadde jeg en å knytte mine ideer til. 

Jeg var kjipt lei av  det evinnelige hvem sier det? Hvor har du det fra?

 Og er det du som sier det. Hvem er så du?

Tung skepsis under øyelokkene.

Jeg kjøpte alt av bøker, leste dem alle og var klar for hovedfagsoppgaven.

Csikszentmihalyi kalte slike altoppslukende opplevelser for flyt/flow. 

Begrepet blir brukt i mange sammenhenger. Med flyt i læring mener jeg: 





Antiflyt er negasjonen av dette.

Ikke flyt er nøytralt.

 

      Min lengsel er at pedagoger i barnehager - og i klasserom bevisst skal arbeide mot å gi elever flytopplevelser i læring. Da må de vite hvordan orkesterstaven skal svinges.  Tenkningen må gjennomstrømme lærerutdannelsen. Vi trenger fagintergrering  på alle plan så det lekende skapende menneske får den plassen som trengs. Dramafaget blir vesentlig på hvordan den indre scenen fungerer - og hvordan den kan stimuleres. Kunstlærere mattelærere, norsklærere. Alle må trekke lasset i samme retning så hver eneste elev får vandre kongeveien til læring. De flinke elevene klarere seg uansett, men de vil få en mer stimulerende skolehverdag. De svake elevene vil profitere optimalt. For ingen kan være større enn seg selv. Inger Hagerup sa noen ord om en maur en gang. Flyt i læring kan gjøre hver og en av oss til den optimale versjonen av oss selv. Da er målet nådd.For mennesker vil alltid søke etter flytopplevelser. De bærer tilfredstillelsen og lykken i sitt vesen. Ungene vil hente dem der de er å finne. Pønske ut ugagn og forstyrrelser, drive med alt mulig annet enn det de skal, i verste fall skulke eller sky skolen og all dens vesen. Vi vil at alle barn skal komme seg gjennom utdanningssystemet på best mulig måte. En god samfunnsøkonomi er unger som søker flyt i læringsopplevelser. 

      Siden flytopplevelser er altoppslukende, blir man bergtatt av dem, og til syvende og sist helt utslitt rett og slett. Man har gitt alt. Det trengs fordypelse og øvelse. Få sette egne ord på erfaringer, gi dem et kunstnerisk uttrykk. Hvile ved å gjøre noe helt annet som også er viktig. Lærerne må planlegge for små mikroflytoppgaver som er morsomme og øvende uten at det krever all verden. Har man som pedagog oppnådd at den enkelte elev går hjem med minst en flytopplevelse om dagen som følge av undervisningen, ja, da har man lov til å glede seg. 

 



Livets hemmeligheter venter.

 

 

 

#flyt, #Csikszentmihalyi,  #mikroflyt, #antiflyt, #pedagogikk, #barnehage, #skole, #læring,#læringsopplevelser, #kongeveientillæring,  #tanke, #følelse, #vilje, #klasserom, #metodikk,#drama, #kunstfag, #faglig fordypning, #fagintergrering, #indrescene, #flow, #livsglede.

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Randi Røst Kile

Randi Røst Kile

64, Råde

Jeg er opptatt av barn, blomster, hage, mennesker, dyr, natur, stein, tre, husbygging, muring og all skapende virksomhet. Jeg er førskolelærer, steinerskolelærer, leksolog og har graden Cand Ed fra universitetet i Oslo. Bakgrunnen for å skrive denne bloggen er at jeg er opptatt av at alle unger skal oppleve optimale læringsopplevelser i barnehage/skole, flyt i læring. Nå har jeg gitt ut min første bok. Altså har jeg blitt forfatter. Boka heter Kistepakta, og er den første boka i serien, Liber Mundi, en serie spenningsbøker. Neste bok kommer i salg i februar,

Kategorier

Arkiv