hits

Flyt versus plikt.



Tidslinja har krav p seg. 

Det skal spises, ryddes, vaskes, reises, jobbes, lres,trenes, soves. 

De voksne befinner seg mest p tidslinja.

Ungene mest i opplevelsene.

Snn m det vre. Logistikk m vre p plass. Livet skal g opp.

vaske gulv er det verste jeg vet. 

Vi kan ikke gro ned av mkk.

Livet er mer enn det, br vre mer enn det.



Klokka m flges til ditt og datt.

Av respekt for andre menneskers tid.

Tidslinjens krav tar drepen p skapende prosesser.  

Barn er skapende mennesker hele tiden.

Vre rutiner er alltid drepen for dem.

Ikke mangel p oppdragelse, viljestyrke, manglende utholdenhet, liten evne til innordning.

Bare regelrett drepen av deres virkelige vesen.

De m spise, sove, kle seg......

Jada, vi m alle inn i tidslinjen.

Sprsmlet er hvordan?

Nr plikt blir lek, slutter det vre plikt. 

Det skapes i stedet rom for voksne og barn til nrhet og samtale og til f ting gjort.

 





 

      I klasserommet er lreren kunstneren, den som har regien. Undervisningen skal vre fengende og gnistrende motiverende, ikke for more eleven, men for tenne lrelysten og skape scenen der et indre teater kan utspille seg i levende bilder s forstelse kan knytte seg til s lring skjer. Lrere kan f vulkaner til sprute, bekker til klukke, fosser til tordne og farger til glde, eller tvert om. Da blir det morsomt, men ikke til le av. En god latter kan tone ut eller forsterke, men m aldri delegge bildene p scenen, aldri forstyrre. 

      Trivielle gjreml som roper p plikt, venting og orden m ryddes unna s lreren kan formidle nytt stoff p en kreativ mte som vekker elevenes indre scene. Det gjelder i alle fag, ogs matte. Begeistrede elever kan settes i gang med et fordypende arbeid. Da kan lreren ta seg av de trivielle krav som skolen stiller. Tull og tys, nei takk! Hvem har lyst til tyse nr sanseapparatet er rettet mot oppgaven? Mlet er at elever skal bygge- og sette sammen stadig utvidede kunnskapsstrukturer p sin egen tidslinje, basert p intense lringsopplevelser. ving og terping! Vi kommer ikke utenom. Latter og humor er krydder og merkesteiner for terpende gjentagelser. Regissren m vre kreativ. Betydningen av tegn m terpes til det sitter. Snt m vre krystallklart. Hvis ikke skjnner man ikke et dugg. Snt blir man redd av.

    Hvis man absolutt m ha hjemmelekser, s for all del ikke la dem vre drepende kjedelige. La ungene f pne oppgaver om noe som angr klassetrinnet der de kan vre skapende hvis de vil! Ofte vil de noen ganger bare bli ferdig med elendigheten fordi de har s mye annet de driver med. Da er det deres valg. Oppgaver der de skal skrive fire setninger om noe de har lest, er virkelig bnn i btta for enhver kreativ skriveprosess. La dem f skrive om noe som fenger dem og la dem skrive akkurat s mye som de vil om det. Ingen blir glad i matte ved sitte og regne side opp og side ned med de samme stykkene.   

   Utdannngsinstitusjonene m utdanne pedagoger som forstr hvordan barns indre teaterscene fungerer p ulike alderstrinn. Jeg pstr at det er en lrers viktigste verkty. Da m utdanninga ivareta kunstnerisk selvutvikling s vi forstr skapende prosesser i oss selv og evner  gjenkjenne dem i andre. Elever skal ikke i frste rekke lre om matematikk. De skal gjre egne oppdagelser som briljante personer har gjort fr dem. Pedagoger m tilrettelegge s det er mulig.  Det gjelder i alle fag. Lreren vet hvor elevene skal, men elevopplevelsene besrger lringen, lring for livet. Det er i og for seg ikke viktig lre om kunst. Ikke handler det om bli god i kunstartene heller dersom en ikke skal undervise i dem. Erfaringene teller, prosessen. Gleden over  befinne seg i indre rom der farger flyter, musikk toner, leire formes, bevegelser initieres, ord og handling ageres, uten krav til resultat. Ethvert barn er en utvende kunstner. De barn vi var, er alle utvende kunstnere. De lever i oss bestandig, og de forstr vre elevers situasjon mye bedre enn de voksne utgaver av oss selv. Vr faktakunnskap, vr pedagogiske viten, vr menneskekunnskap og vre egne opplevelsers fylde, skal knytte seg sammen stadig fyldigere p tidslinjen. Slik blir vi stadig dyktigere lrere s elever kan bli den beste versjonen av seg selv. Da trenger de ikke mles, for ingen kan bli bedre enn det. Jeg har hrt skrekkeksempler fra utdanningsinststitusjoner der studenter m spille gitar og synge foran en sensor for at det skal settes en karakter. Jeg grsser nr jeg hrer det. Snt blir det ikke mye god undervisning av. For dem av oss som ikke har musikkens ndegave kan det lede til panikkslagen handlingslammelse. Jeg var s velsignet heldig at jeg hadde en fantastisk musikklrer. Hun evnet og gi meg en massiv selvtillit. Ikke i et minste sekund har jeg flt frykt for tilrettelegge for musisering med barn. Blant elevgruppen sitter det talentfulle mennesker. De vil kunne strekke det langt lenger enn meg p de fleste omrder. Jeg er ikke annet enn tilretteleggeren som skal bidra til at barnet utvikler nettopp de talentene. Det har jeg viljen til.

 

 






 

#pedagogikk, #barn, "utdanningsinstitusjoner, #drama,  "Utdanning, #lrere, #pedagoger, #kunstfag, #kreativitet,  #tid, #Gylneyeblikk, #skole, #barnehage, #elever, #musikk, #begeistring, #evner, #tidslinje, #opplevelser, #hjemmelekser, #elevopplevelser, #lring., #lringsglede

4 kommentarer

Hanne Lovise Johnsen

25.01.2017 kl.11:54

fin blogg!

Randi Rst Kile

26.01.2017 kl.10:55

Hanne Lovise Johnsen: Takk Hanne Louise Det var hyggelig sagt. Ser du kommer fra Troms. Min far var derfra.

Hanne Lovise Johnsen

26.01.2017 kl.14:44

bare hyggelig! s artig!

ha en fin dag videre:D

Randi Rst Kile

27.01.2017 kl.08:29

Takk i like mte. Hanne Lovise Johnsen:

Skriv en ny kommentar

Randi Rst Kile

Randi Rst Kile

64, Rde

Jeg er opptatt av barn, blomster, hage, mennesker, dyr, natur, stein, tre, husbygging, muring og all skapende virksomhet. Jeg er frskolelrer, steinerskolelrer, leksolog og har graden Cand Ed fra universitetet i Oslo. Bakgrunnen for skrive denne bloggen er at jeg er opptatt av at alle unger skal oppleve optimale lringsopplevelser i barnehage/skole, flyt i lring. N har jeg gitt ut min frste bok. Alts har jeg blitt forfatter. Boka heter Kistepakta, og er den frste boka i serien, Liber Mundi, en serie spenningsbker. Neste bok kommer i salg i februar,

Kategorier

Arkiv